Trap niet in vroegboekkorting van TUI
Hieronder vindt u de ervaring van Ron en Brenda met reisorganisatie TUI. Deze is ingevoerd op 08-11-2025 en gaat over de vakantie naar Cuba in september 2025.
51-60 jaar
Met partner
Groepsrondreis in Cuba, september 2025
-
Totaal:
- 6 Vervoer:
- 7 Accommodatie:
- 5
- 10 Prijs:
- 3
Reisleiding:
Als trouwe klant van TUI boekten wij eind februari 2025 - voor het vierde jaar op rij - een (rond)reis bij TUI. Dit jaar een rondreis in Cuba van 18 september tot en met 3 oktober 2025.
Niet ongebruikelijk is dat je als reiziger de ervaringen en prijs -/kwaliteitverhoudingen met eerdere reizen en met andere reizigers gaat vergelijken.
Bij die vergelijking waren wij, maar ook onze 9 medereizigers, geschrokken van het enorme verschil in de hoogte van de betaalde reissom. Wij betaalden een bedrag € 4.240 voor 2 personen. Voor dezelfde reis betaalden de andere reizigers (waaronder die nog geen maand later boekten) een bedrag van € 3.498 per koppel.
Het verschil tussen wat wij betaalden en het bedrag dat de anderen betaalden bedraagt dus € 742 per boeking voor 2 personen.
Het substantiële prijsverschil (wij betaalden ruim 20% meer dan de andere reizigers) wordt in dit geval (vooral) veroorzaakt door de aan alle klanten verleende 'Aanbiedingskorting', die in ons geval aanzienlijk lager uitvalt.
Over een klein prijsverschil hoor je ons niet klagen, maar zo een enorm verschil is te gek.
Bij onze 'klacht' bij TUI met het verzoek om uitleg, hebben wij, naast onze boekingsgegevens, ook een tweetal facturen van medereizigers meegezonden.
Wij verwoorden in onze e-mail aan de afdeling Customer Support ons gevoel daarbij als volgt:
Dat wij - met een in goed vertrouwen (vroeg) geboekte reis - nu veel te veel betalen en daarmee ongelijk behandeld worden voor een reis waarvan de dienstverlening en de inkoopkosten gelijk zijn (immers, de (groeps-)reis, tickets en accommodaties worden pas definitief vastgelegd als er voldoende deelnemers zijn), voelt als zeer onrechtvaardig. De uitleg in uw e-mail van 2 oktober jl. heeft dit gevoel vooralsnog niet weggenomen.
Naast het feit dat wij zóveel meer voor deze reis betaalden, is er ook angst ontstaan dat wij er bij volgende reizen die wij bij TUI zouden willen boeken niet meer vanzelfsprekend van uit kunnen gaan dat wij een eerlijke prijs zullen betalen."
De reactie van TUI, per e-mail van 5 november 2025, is:
"...Als de prijs voor een reis daalt nadat u die reis heeft geboekt, kunt u daaraan helaas geen rechten ontlenen. Dit staat ook vermeld in onze algemene voorwaarden. De prijs die u heeft betaald was de geldende prijs op het moment van uw boeking..."
De angst om bij een volgende boeking weer te veel te betalen, wordt door TUI niet weggenomen.
In tegenstelling tot wat TUI met de bewering op haar website wil doen geloven, is zij niet in alle gevallen bereid om met de klant te zoeken naar een oplossing.
Conclusie:
Vroeg boeken loont niet altijd.
'De laagste prijs garantie' geldt niet voor alle (vaste) klanten.
Lees meer over deze vakantie >>
Ingevoerd op 08-11-2025



