Slechte organisatie en onervaren reisbegeleiding


Hieronder vindt u de ervaring van Frans met reisorganisatie Koning Aap. Deze is ingevoerd op 19-06-2023 en gaat over de vakantie naar Colombia in februari 2023.

 
1 van 1 mensen vinden dit een nuttige review.

door
51-60 jaar
Alleenreizend
4,0
Slechte organisatie en onervaren reisbegeleiding
Groepsrondreis in Colombia, februari 2023

    Totaal:
  • 4
  • Vervoer:
  • 6
  • Accommodatie:
  • 6

  • Reisleiding:
  • 3
  • Prijs:
  • 4

In februari 2023 ben ik afgereisd naar Colombia voor een groepsreis van drie weken. Ik had voor Koning Aap gekozen omdat ik meende dat die na meer dan 30 jaar een gerenommeerde reisorganisatie zou zijn. Wat een deceptie was dat! Al direct bleek dat de organisatie van deze reis aan meerdere kanten rammelde, tot grote frustratie en irritatie van (onder andere) mijn kant. Van de meer dan 30 jaar ervaring was niets te herkennen, het leek meer op de amateuristische organisatie van een startende touroperator.

Het begon al met de behoorlijke rommeligheid in de diversiteit van de heenvluchten. De groep kwam verdeeld op verschillende tijdstippen aan in Bogotá. Daarbij vond ik de keuze van Air Europa met één maaltijd en één drankje in ruim 10 uur erg karig. Ter plaatse werd ik bij de luchthaven wel opgevangen door de reisbegeleider en in een taxi gezet, maar ik kwam alleen en zonder verdere uitleg in het hotel aan. Ik voelde me een beetje aan mijn lot overgelaten.

Deze trip was de eerste reis van de betreffende reisbegeleider. Hij deed zijn best, maar had als onervaren reisbegeleider deze reis nooit als eerste alleen mogen maken. Daarbij had hij geen draaiboek en moest hij alle mogelijkheden ten aanzien van excursies zelf uitzoeken. Helaas gebeurde dat regelmatig de middag vooraf en vaak op de dag zelf pas. Hierdoor wisten we totaal niet waar we aan toe waren. Wát we konden doen, wannéér (tijdstip) we dat konden doen en wat de prijs zou worden. Hierdoor konden we voor onszelf geen planning maken. Onbegrijpelijk, terwijl deze reis elke maand plaatsvindt.

Enkele voorbeelden:
• De reisbegeleider wilde de mogelijkheid een bezienswaardigheid te bezoeken overslaan. Na mijn aandringen zijn we wel heengegaan en ik vond het een van de hoogtepunten van de reis.
• Meerdere excursies werden slecht, te laat of helemaal niet uitgevoerd. Ook omschrijvingen om aan excursies deel te nemen waren onduidelijk en verwarrend. Bij een excursie was er zelfs verwarring of dat inclusief of exclusief was.
• Van een excursie kregen we heel laat te horen dat het 250.000 pesos zou gaan kosten. Uiteindelijk bleek dat de helft te zijn, maar toen was bijna iedereen al afgehaakt.
• Er stonden verschillende dingen in verschillende reisomschrijvingen, wat erg verwarrend was.
• Bij een binnenlandse vlucht heeft een deel van de groep zeven uur op een luchthaven moeten wachten omdat de organisatie dat niet (goed) geregeld had.
• In een hotel had ik een kamer aan de straatkant waar elke nacht tot na vijf uur ’s gefeest werd, wat gepaard ging met ontzettend veel herrie. Het hotel zat vol, dus een andere kamer was niet mogelijk. Funest voor mijn nachtrust, vlak voor de lange en vermoeiende terugreis.

Ook de terugreis was een wirwar aan vluchten voor de verschillende groepsleden. Mijn vluchtplan was van Cartagena via Medellín en Madrid naar Amsterdam. Van deur tot deur was ik 23 uur (!) aan reistijd kwijt, terwijl een rechtstreekse vlucht nog geen tien uur bedraagt. Een verkeerde bezuiniging van Koning Aap, om over de duurzaamheid ervan nog maar te zwijgen, terwijl dat woord toch veelvuldig op hun site vermeld staat.

Na een week heb ik tijdens de vakantie een klacht ingediend over de gang van zaken, welke in eerste instantie niet serieus genomen werd. Na uiteindelijk telefonisch contact zou men er zo snel mogelijk op terugkomen, wat echter niet gebeurd is. Zelfs niet bij terugkomst.

Overall heb ik een onrustige en onbevredigende reis gehad en is er op genoemd telefonisch contact na niets gedaan met mijn klachten. Na afloop heb ik Koning Aap een uitgebreide klachtenmail gestuurd om ze duidelijk te maken dat de reis ondermaats en op vele punten verbeterbaar was. Wederom werd mijn klacht niet serieus genomen, want ze hebben niet binnen de door hen gestelde termijn gereageerd. Uiteindelijk werd alles gebagatelliseerd, waarmee ze hun verantwoordelijkheid niet genomen hebben. De klant heeft toch al betaald en de (financiële) drempel naar de geschillencommissie is te hoog. Triest...
Lees meer over deze vakantie >>

Was deze ervaring nuttig voor u?

Ingevoerd op 19-06-2023

Bekijk alle Koning Aap ervaringen.





Algemene informatie
Totaal: 2,3
Vervoer: 4,3
Accommodatie: 4,3
Reisleiding: 1,8
Prijs: 2,0
Aangesloten bij:
ANVR SGR Camaliteitenfonds
U kunt bij Koning Aap de volgende vakanties boeken:
 Groepsrondreis     Muziekreis     Familiereis     Natuurreis   


Home | Reizen en vakanties | Reisorganisaties | Over ons | Reisorganisatie inschrijven | Contact