Vertraging van je vlucht? Bekijk hier je rechten


Uren moeten wachten op jouw vertraagde vlucht? Of nog erger; een dag later vertrokken omdat je vlucht is geannuleerd. Dat zijn vervelende situaties, maar helaas kun je er weinig aan veranderen. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je rechten zijn als je vlucht langdurig is vertraagd. Zo kun je de reis toch nog goed starten, ondanks de vertraging!

Zorgplicht van de luchtvaartmaatschappij

Steeds meer vliegtuigpassagiers zijn op de hoogte van compensatie als het gaat om een langdurige vertraging of annulering. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar nog weinig passagiers weten over de zorgplicht van de luchtvaartmaatschappij in dit soort situaties. Zorgplicht betekent dat de luchtvaartmaatschappij voor haar passagiers zorgt bij een langdurige vertraging of een annulering. Hierbij kun je denken aan eten en drinken, extra vervoerskosten en ook de meerprijs van een nieuw vliegticket. Deze regelgeving kun je terugvinden in de Europese Verordening 261/2004. Vaak krijg je het in de vorm van een voucher, waarmee passagiers iets te drinken of eten kunnen halen. Daarnaast hoort de luchtvaartmaatschappij ook een hotelovernachting inclusief vervoer voor je te regelen als dat nodig is.

Extra kosten gemaakt door een vluchtprobleem?

Heeft de luchtvaartmaatschappij niets voor je geregeld? Dat is vervelend, in dat geval mag je het ook zelf regelen. Als je vlucht langer dan twee uur vertraagd is, heb je namelijk recht op verzorging. Zo mag je eten en drinken kopen en zelfs een hotelovernachting boeken als dat nodig is. Dit kun je vervolgens declareren bij de luchtvaartmaatschappij door een online formulier op de website van de luchtvaartmaatschappij in te vullen. Het is belangrijk dat je aankoopbonnen goed bewaart, deze dienen namelijk als bewijs. Zonder aankoopbonnen kun je helaas geen claim indienen voor de extra kosten die je maakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij weigeren te betalen of heb je geen zin in al dat papierwerk? Dan kun je altijd Miss Casey inschakelen. Miss Casey neemt de claim van je over en zorgt ervoor dat jij je nergens druk over hoeft te maken.

Voorbeeld: Je vliegt van Bali naar Amsterdam, maar door een storm is jouw vlucht geannuleerd. De eerstvolgende optie terug naar Amsterdam is de volgende dag. In dit geval heb je geen recht op een vergoeding van €600 voor je geannuleerde vlucht, storm is namelijk een buitengewone omstandigheid. Maar de luchtvaartmaatschappij is verplicht je eten, drinken en een hotelovernachting aan te bieden.

Buitengewone omstandigheid

Het kan voorkomen dat je vlucht door een buitengewone omstandigheid wordt geannuleerd. Een buitengewone omstandigheid is een situatie waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. Dit kan bijvoorbeeld een medische noodlanding zijn, slechte weersomstandigheden of staking van de luchtverkeersleiding. Dit heeft geen invloed op de zorgplicht die de luchtvaartmaatschappij naar haar passagiers heeft, maar het heeft wel invloed op de vergoeding voor het tijdsverlies. Je hebt namelijk geen recht op een vergoeding voor de vertraagde of geannuleerde vlucht als er sprake is van een buitengewone omstandigheid.

wachten-op-je-vlucht

Extra kosten terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij

Heb je extra kosten gemaakt door een langdurig vertraging of was je vlucht geannuleerd? Die kosten kun je gelukkig declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Kosten waar je aan kan denken wanneer jouw vlucht langdurig vertraagd of geannuleerd is:
  • Eten en drinken
  • Hotelovernachting
  • Extra vervoerskosten (bv. van en naar het hotel)
  • Extra telefoonkosten
  • Meerprijs van een ticket

Miss Casey helpt je graag met het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappij, zodat je geen last hebt van alle papierwerk en verder kunt genieten van de vakantie!





Home | Reizen en vakanties | Reisorganisaties | Over ons | Reisorganisatie inschrijven | Contact