organisatie reageert als trage stront


Hieronder vindt u de ervaring van Antoine met reisorganisatie Shoestring. Deze is ingevoerd op 27-01-2012 en gaat over de vakantie naar Brazilië in september 2011.

 
16 van 20 mensen vinden dit een nuttige review.

door
41-50 jaar

-
Organisatie reageert als trage stront
Individuele rondreis in Brazilië, september 2011

    Totaal:
  •  -
  • Vervoer:
  • 5
  • Accommodatie:
  • 4

  • Reisleiding:
  • 3
  • Prijs:
  • 4

Na een periode van 3 weken van terugkomst van bovenstaande reis, ben ik zo vrij “enige” kritische kanttekeningen bij dezen “reis van mijn leven” te plaatsen.
Want laten we wel zijn, we werken er allemaal hard voor om een dergelijke reis als deze te kunnen betalen. Het gaat niet om een reisje die je even boekt en vertrouwt op de gegevens van de website en jarenlange ervaring van een aanbieder als Shoestring.

Vlucht:
De eerste 9 reizigers die geboekt hadden (waaronder mijn persoontje) kregen een slechtere verbinding de (Iberian Airlines) dan de gene die later boekten en met KLM reisden, terwijl de prijs van de vakantie gelijk was. Naast het feit dat de reis van de KLM 2 uur korter duurde is de service ook beter geregeld (om het uur komt het personeel van KLM met gratis consumpties langs, bij Iberian moest men tussen Amsterdam en Madrid voor deze betalen).

Hotels:
Op de website vermeldt u een lijst met hotels waarin wij overnachten.
Als consument verwacht je dan ook dat je in redelijke hotels komt te overnachten.
Van de 8 accommodaties zijn er echter 5 als “Pousada” betiteld en 3 als hotel.
Van de hotels was het Condor hotel wat hygiëne van de kamers betreft onder de maat.
De badkamer zag er verschimmeld en dus ranzig uit. De 2 persoons-slaapkamer was onafgewerkt, plinten ontbraken waardoor je rechtstreeks op de ondervloer uitkeek.
Het laatste hotel echter het “Ibiza Copacabana hotel” (als substitutie voor het Rio Roiss hotel) bood echter alle luxe die je ook van de eerdere bezochte hotels zou mogen verwachten.
Mijn kamer bij het Salvati Iguassu Hotel was bijvoorbeeld gelegen naast de generator en niet bepaald geluidsarm.
De pousada’s ,vallende onder (volgens uw website ) lijst hotels waren eerder veredelde hutten, waarbij één niet alleen in mijn ogen veel ergernis opleverde.
Door overboeking was deze in het reisprogramma te Ilha Grande opgenomen, en verdiende wat mijn betreft het predicaat “hondenhok”.
Bij aankomst op dit eiland moest de bagage per kar vervoerd worden, terwijl ik een reis had geboekt waarin alles geregeld was vervoer voor zowel mijn persoon als mijn bagage.
Achteraf waren deze kosten door een paar reisgenoten betaald, zodat het verhalen van deze kosten (heel slim en doordacht van de reisbegeleidster) gemakkelijk te incasseren waren.
Na aankomst werd een ieder een “accommodatie” toegewezen.
Het hondenhok wat mij was toegewezen beschikte over een badkamer waar van een stuk vies dak incl. dakgoot gewoon de douche binnen kwam. Dit had naast het hygiënisch aspect tot gevolg dat tijdens het douchen (waarbij de amateuristisch aangelegde elektronische douchekop, waarbij de elect draden net boven deze uitstak) met toch nog al lauw water, de wind volop onder de dakgoot waaide en zo vrij spel had. Niet bepaald comfortabel (afgezien van enige gevaar van elektrocutie).
Tevens zwierven op de openbare ontbijtplaats 9 katten rond, die hier ook (op de grond weliswaar) gevoederd werden. Gezien ik allergisch voor kattenharen ben en het ontbijt ook als mager was, waren dit dan ook 3 verloren dagen.

Reisbegeleidster:

Deze 22 jarige begeleidster was gebrekkig in haar communicatie naar de groep in zijn algemeen. Zij gaf informatie als de groep niet compleet was waardoor steevast mensen slecht geïnformeerd waren. Zij was wel gebrand op het binnen halen van commissies (bezoek van vaste dure restaurants, na reis met treintje verplicht deelname aan een “rondleiding in een bepaald dorp” anders had je geen vervoer naar hotel terug).
Op moment dat ik aangaf dat mijn voet ontstoken was (Paraty), zouden we de volgende dag de dokter bezoeken. Na einde van de dag gaf ze aan door de “drukte” niet aan toegekomen te zijn. “Oke kan gebeuren” dacht ik nog, dag 2 zouden we een “tweede poging” ondernemen.
Maar aan het eind van de 2e dag was er uiteindelijk nog niets ondernomen, terwijl zij wist waar de hele groep (incl. mijn persoontje) zich verbleef op een strandje dichtbij.
Uiteindelijk heb ik die avond van een reisgenote nog wel een penicilline-kuurtje gekregen, die gelukkig achteraf gezien aansloeg zodat ik toch nog de reis behoorlijk kon voortzetten.

Vervoer:

Veel vervoer was op het laatste moment geregeld, waardoor we op een morgen (in de eerste week), i.p.v. s ’morgens, s ’middags vertrokken. Bovendien was er voor ons en de bagage slechts één busje en een personenauto geregeld, wat nogal vertraging teweeg bracht.
Jammer genoeg vertrokken we vaak s ‘middags i.p.v. s ‘morgens.
Het wachten op vertrek is geen aangename gelegenheid tijdens een vakantie.
Ik verwijt het aan gebrek in planning en inzicht op vindt dit op zijn zachtst gezegd amateuristisch van een dergelijk lokale organisatie.
Als 16 man een complete reis boekt dan kan deze reisorganisatie op zijn vingers natellen dat er per keer voor dit aantal vervoer, accommodatie etc. van te voren geregeld dient te worden. Dit laat je niet op het laatste moment door een reisbegeleidster regelen.

Mijn algemene beoordeling van het land op zich is goed, vriendelijke behulpzame bevolking, veel bezienswaardigheden (mede dank aan de geboekte rondleiding met spontane gids te Rio, die eindelijk iets over deze laats bezochte stad kon vertellen).

Aanbevelingen:
Reken iets meer voor de reis en maak een lijnvlucht van de watervallen terug mogelijk.
Na de watervallen hadden we het gevoel dat we één week puur van a naar b moesten worden vervoerd.
Maak van de begeleidster een ‘halve” gids die iets meer over het gebied kan vertellen en zo niet alleen op commissies gebrand is. Bovendien betere communicatie naar groep toe.
Ga met een organisatie in zee die alles van te voren goed plant (reserveren hotels, vervoer).
Vervang term Hotels door accommodaties op de site en leg uit wat een “Poesada” is (Googelen levert immers mij niets op).
De reizigers weten wat te verwachten en voorkomt teleurstellingen bij de reizigers.

Tot slot:

Ondanks dat Brazilië een mooi land is, heeft al het bovenstaande er voor gezorgd dat
mijn “Holliday of an life-time” (waarvan je voor de eerste keer op basis van een gerenomeerde reisorganisatie als Shoestring boekt) op zijn zachtst gezegd niet is geworden wat je van haar mag verwachten.

Na 17 weken eindelijk antwoord op mijn klacht en afgescheept worden met een korting van 50 euro op een volgende reis en een kortingbon an albelli (voor late respons).
Lees meer over deze vakantie >>

Was deze ervaring nuttig voor u?

Ingevoerd op 27-01-2012 | Vervoer: vliegtuig, bus, trein,

Bekijk alle Shoestring ervaringen.





Algemene informatie
Totaal: 4,7
Vervoer: 7,3
Accommodatie: 5,7
Reisleiding: 4,7
Prijs: 5,3
Aangesloten bij:
ANVR SGR Camaliteitenfonds
U kunt bij Shoestring de volgende vakanties boeken:
 Groepsrondreis   


Home | Reizen en vakanties | Reisorganisaties | Over ons | Reisorganisatie inschrijven | Contact